torsdag 15 november 2007

Utgår ur sortimentet

Köpte 3 amaryllislökar som jag ska försöka få att blomma till jul. Jag tror att jag har satt dom försent, så jag får väl lägga dom i ugnen på 100 grader i en vecka så dom tar sig....I fjol planterade jag jultulpaner, allt enligt instuktionerna, dom blommade inte ens till påsken...har på känn, om jag har tur, får vi amaryllisblommor på midsommarbordet...

Såhär vackert vita o mörkröda ska dom bli...


Tänk om dom blir hälften så stora när det var 50% på dom....



Här är beviset att lökarna faktiskt är planterade i krukor...

Jag kan berätta vad som hände en klematis för några år sen. Jag planterade den vid husväggen med spalje o allt, vårdade den ömt o drömde om att den skulle slingra sig vackert blommande oppefter väggen....så plötsligt en dag hade en vit larv börjat äta på den! Plocka bort larven o sen råkade jag trampa på den...stackarn...sen var där en ny o en ny o en ny larv...o alla råkade av en händelse hamna under min sko..så klumpigt av mig! Dom små rackarna gav sig inte utan jag blandade såpvatten o sprayade hela växten...så var dom där IGEN!! Nu jä...ska dom få sig, tänkte jag!! Med bestämda steg o ilskan rinnande i ådrorna gick jag in o slet opp städskåpsdörren...nu ska det tunga artilleriet fram...fick tag på en flaska...nu ska du få din fule f..ff...n, sprayade över hela klematisen,på larver o i jorden runtom!! När jag kom pånytt för att se om larverna var borta hade min lilla klematis förvandlats till ett segt slemmigt grönbrunt ..snor...nej,nej..men..kära nån..jag menade ju inget illa..eller??..Kanske ANDY var FÖR starkt!
Där "slaget om klematisen" ägde rum, växer nu en frodig, rikblommande..KAPRIFOL. Så gott folk, i dethär huset har många blommor UTGÅTT UR SORTIMENTET...jag har faktiskt en klematis som slingrar sig på stenarna vid dammen o den har klarat sig i 2 år nu...Här har ni beviset..

3 kommentarer:

Nostalgia sa...

*Asg!!*

Steffi sa...

Very nice flower sortiment!I am sure your Amaryllis flowers will be very beautiful when they start to bloom!

Fliegenpilzchen sa...

Hi:-) A very lovely Blog with wunderful pictures.
I come soon shure :-)
Greetings from Germany
Biggi