måndag 11 februari 2008

Gamla böcker o spets

Dethär är mammas gamla böcker med mönster på spetsar, dukar o brudkronor. Dom är från 1964, -68 o -69. Jag minns att satt ofta o tittade i dessa böcker o tyckte att alla spetsar var så fina! På den tiden virkade man smala spetsar o sydde i lakan, som man hade under täcket o vek över på ovansidan så att den fina spesten syntes. På moron när man vaknade var lakanet snurrat runt benen eller ihop skrynklade i fotändan...
Jag lånade böckerna i somras o skulle virka en liten smal uddspets till hyllor i
ett gammalt skåp...hmmm...undrar när jag ska börja virka dom...Men , det är fortfarande lika roligt att titta i dessa böcker!

Spetsarna har jag ropat in på en auktion för många år sen o nu ska jag göra något av dom till våren när vi har ett projekt i vår lapptekniksgrupp. Temat är återvinning.

Tänk att virka en brudkrona!! Varför har inte det blivit populärt igen, när allt annat kommer tillbaka från -60 och -70-talet?

Denhär roliga lilla bilden på katten med garn nystanet, kommer igen lite varstans i "Spets-skrinet"...den större katten kommer igen lite varstans i huset...

Jag avslutar med dethär gulliga kortet jag hittade i en av böckerna, o det är faktiskt mitt, jag fick det när jag slutade som praktikant på ett dagis -77

4 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Oj så fina spetsar du har!!

Söta älvor med!!Älskar ju älvor!!

Kika in hos mig....har nog lite hembakta cup cakes över sen Alla hjärtans dag!! Millan

Barbara sa...

I love the crocheted crown. I was wondering if I could get the pattern for it from you. I live in North Dakota, USA and am enjoying your blogsite. Thanks. Mine is www.theicelanderoforigin.blogspot.com

Barbara sa...

I am new to blogging, in fact, my blogsite is just a couple of weeks old. The Norwegian blogs are just wonderful!!!! The projects are lots of fun to see, I like AnKa, I think that is how you spell it. Do you know if her patterns are available in the US. Thanks again.

Mickelräv sa...

Hej! Jag har letat efter ett mönster till att virka en brudkrona. Finns det någon som helst möjlighet att få en fotostatkopia på det mönster du har i boken. Jag betalar gärna för det.

Mycket trevlig blogg =)

http://mickelrav.blogg.se