onsdag 28 maj 2008

Blommor

Vattenklövern blommar i dammen. Jag tycker dom är så fina, så fina...

Plommonträden blommar för fullt...

..och häggen har snart blommat över.

Snart, snart slår äppelblommorna ut, troligen nu i helgen.

Är den inte vacker denna dubbla tulpan? Jag har alltid beundrat de som vet namn o latinska namn på blommor... jag nöjer mig med att jag vet att det är en tulpan!

Smultron blommar vid dammen. Jag fick en påse frön med trädgårds smultron av min syster för många, många år sen och dessa härstammar från dom fröna som jag sådde då. Dom smakar inte lika goda som smultron ute i naturen, men det är ändå roligt att plocka några ibland o smaka.

En skir grön-vit matta med tusentals " skogsstjärnor" som tittat upp ur mossan ... nu är naturen som bäst!

4 kommentarer:

Elzie sa...

Låter som min filosofi. Blomnamn går in genom ena örat och ut genom det andra. Men jag SKULLE gärna vilja kunna *s*.
Ni är lite senare än oss här i Svedala. Våra plommonträd har blommat över för länge sen och nu är snart äppelblommen ett minne blott också.
Hoppas ni har det lika soligt och fint som vi.
Kram Elzie

☆Therese sa...

Så mange skjønne blomster, det er noe av det som er så herlig med denne årstiden; Alt som begynner å spire og gro og frem for alt blomstre syntes jeg !!
Ha en strålende dag.

Lappeklipp sa...

Hej! Tänk sådan skillnad det kan vara med hur långt växtligheten har hunnit. Hos oss har häggarna börjat slå ut först idag och körsbärsträden har en bit kvar innan de slår ut i full prakt. Det är nog det kalla havet som håller sommaren på avstånd hos oss. Du har rätt, det är en underbar årstid!!!! Ha det!

NICOLINAS BONING sa...

Huvudsaken är att man tycker om blommorna oavsett deras tjusiga latinska namn;-)
Vilka underbara blommor du visar oss andra som inte har vare sig äppel eller plommonträd...
Kramar/Birgitta