onsdag 24 juni 2009

Pannlappar

Jag har virkat pannlappar! Jag behöver inte några för jag har en hel hög på lager, varför ska jag berätta i slutet på detta inlägg. I tidningen " Drömhem & Trädgård " nr:7/2009, finns det beskrivning på virkade handdukar, i bilagan " gör det själv ". Jag tyckte att mönstret på rundlar såg intressant ut, så därför virkade jag pannlappar istället r handdukar.


Så här började den ena se ut, mönstret är enkelt att virka, bara fyra varv att upprepa.

Restgarner i bomull, här har jag försökt mig på en annan färgkombination, men med samma färger som i första pannlappen. Det här mönstret kunde man ju virka till en filt tex. Det är ju många som virkar mormors-rutor och vågmönster till filtar och det här är minst lika enkelt.

Nr:2 klar, med blå kant runt.
Nu till min pannlapps-historia! För några (=många) år sen fyllde jag 40, min äldsta syster och mamma frågade vad jag önskade mig, det blev dom vanliga svaren...ääähhh, jag vill inte ha nåt...neeej, jag behöver ingenting...Sen slog det mig att jag behövde nya pannlappar och varje gång dom frågade, svarade jag att jag vill ha nya pannlappar! Den stora dagen kom och med den kom också min syster och mor med en stor present i form av en låda...inuti fanns en mindre låda och inuti den en mindre låda, osv. Till sist var det några små lådor kvar och när jag öppnade en fanns det pannlappar i den, och flera pannlappar i nästa och i nästa...Jag fick 40 st pannlappar!
Nu om några månader ska jag till och fylla jämnt, IGEN, vart far åren? Nu vet jag exakt vad jag ska svara, när dom frågar vad jag önskar mig,( något jag inte kan göra själv och inte vill lära mig heller)...jag vill ha yllesockor! Undrar om dom vill sticka lika många sockor som jag fyller år denhär gången...

I morgon far vi ut tillbaka till sommarstugan och njuter av dom sista semesterdagarna jag har kvar, här ska det bli varmt och soligt. Hoppas solen lyser på er alla var än ni befinner er och att ni får ett bra veckoslut.

13 kommentarer:

susis quilts sa...

hej,vad fina pannlappar du gjorde,minnas mig pa min svigermor,hon virkade hela tiden pannlappar eller hun stickade strömper till os alla,ock vi var ganska mycke ,nu har jag tva pannlappar kvar av henne ,och jag er redan den som stickar strömperna,hilsen fra tyskland,susi

carina sa...

vilka fina pannlappar du virkat.

Umm-Yara sa...

Du tar alltid så fina foton på allt du gör!

Angel.Pearls sa...

Härlig blogg jag hittat här! Fina lappar du virkat! Hälsn//Eva

Handarbete/Pyssel sa...

Vilket läckert mönster!
Jättefina blev dina pannlappar - och man kan ju alltid ha dem till, just det, PRESENT !! =)

Ha det riktigt gott och njut lite extra under dina sista semesterdagar!

Lycka är ~ Onnea on sa...

Hej på dej vännen..
har liksom missat dej i vändorna mellan bloggarna.
Har haft fullt upp med utearbete och målandet.
Det ser jättefint ut det du virkar. Sade just upp tidningsbeställningen, men borde ha väntat på ett så fint mönster och tips.
Hoppas du får en fin födelsedag. Och få se vad du kommer att överraskas med.
Må så gott.
Kram!!
~Marita~

Lotta i S-vall sa...

Meen vikka gulliga grytisar :)

Anonym sa...

Hei, kan du sende meg mønsteret på disse lappene. Har vært på jakt detter denne heklemetoden
Hilsen Randi

mail: lor-mek@online.no

Alla kan sy sa...

Jättefina! Och mönstret är spännande. Om du har tid och lust får du gärna maila hur man gör.

allakansy@gmail.com

Anonym sa...

Hej,

Jättefina pannlappar,jag skulle gärnq vilja ha mönster till dom.
Jag bor i holland.Jag tittar ofta på din side den är så fin.
MVH Marion min emailadres är
j.marsdijk@ziggo.nl

Anonym sa...

Hej ! Det är fina pannlappar, kan jag få mönstret ?

Mvh Birgitta, birgitta.v@aland.net

ElinEriksson sa...

Hej! Vad fina!! Typ ett sådant mönster är jag ute efter, men ska göra en babyfilt till min kommande lilla bebis...! Har du lust och möjlighet att skicka mönstret till mig? Skulle vara underbart!! :D
Mvh Elin

ElinEriksson sa...

Min mejladress: elerin_elin@hotmail.com