måndag 21 september 2009

Kurs och en Award

Vilken helg jag haft! Jag har hållit en "Tilda-kurs" i Jakobstad, lördag-söndag, och jag säger då det: Vilka trevliga människor det finns i Österbotten!! Det var 12 deltagare, unga kvinnor och lite mindre unga damer ;) nybörjare och de som syr stora fina täcken i lappteknik. Det är ju ett bevis på vilken fantastisk designer Tone Finnanger är, när det lockar folk från olika åldrar och att alla vill pröva på att sy sin egen favorit Tilda. Dethär är förklaringen till varför jag sytt julsaker, för jag ville visa opp olika modeller för deltagarna. Några hade materialsatser med och andra sydde dockor ur böckerna. Sen har jag fått en Award av Sweet Country, den kommer sist i inlägget och vem som får den av mig!

Vem kunde tro att dom spretande benen skulle bli en tomte med ullhår och säck...

Olika änglar, trädgårdsängel, Vintageängel och en badande änglar.

Denhär kaninen skulle en lite söt flicka få leka med, kläderna är sydda för att kunna tas av och kläs på igen, att benen råkade peka åt fel håll så kaninen fick en litet uppnosigt utseende gör den bara charmig!

Det är alltid dom små detaljerna som gör det, tex. hjärtat som hänger över axeln i en tunn tråd, varma tofflor på fötterna, gammalt monogram som ficka, ullhår osv. osv. , därför blir ju alla "Tildor" så olika och personliga, precis som det ska vara!

Den stora ängeln hade en deltagare sytt tidigare, fin färgkombination!
Jag vill tacka alla som ville komma på kursen, jag hade som mål att försöka förmedla lite inspiration, glädje i att göra något nytt och roligt, ge lite tips och råd, och jag tror att det lyckades. Som en sa,"sjukdomen har förvärrats"(="Tildasjukan") och, efter många, många år inom vården, är det första gången som jag har blivit glad över att få göra någon sjuk!

Nu till min Award som jag fått från Sweet Country i Slovakien! THANK YOU SO MUCH!


Eftersom den är Tildainspirerad vill ge åt några som jag vet ofta syr dessa dockor...
Tildas Vänner, Ebbas Änglar, Marlenes änglar och Lyckoslanten + åt många ,många fler!

11 kommentarer:

vform sa...

Fast jag inte syr Tilda-dockor själv,
blir man glad och inspirerad av allt det du berättar!
Grattis till awarden!

linéa sa...

Vad härligt att kursen gick bra! Fast det visste jag att den skulle. :-) Vad roligt att få se de olika Tildorna, med sina olika personligheter. Stort grattis till Awarden och samtidigt ett stort tack för att jag fick den!

Lyckoslanten sa...

Kära du! Först läste jag och gladde mig hur mycket som helst åt att du fick en bra kurs eftersom jag har tänkt på dig! Sedan ser jag att jag har fått en award! Tack! Jag har efter många år med steinerdockor (waldorf) etc. drabbats av Tildasjukan och även smittat mina elever! Ska så fort som möjligt ta emot awarden på min sida! :o)

Sari sa...

Åh, vad kul det låter med sykurs!!
Jag är lite nyfiken på dessa Tilda-figurer och är sugen på att pröva!
Nu har jag blivit ännu mer inspirerad och kanske kan det bli ett första prov snart! Vi får se!
Ha det så bra! /Sari

annika sa...

Den kursen skulle jag velat vara med på. Synd att det är så långt till Jakobstad från Örebro.Sari och jag får ordna till något här i närheten så vi kommer igång med Tildasyning. Jag har två böcker men ännu inte kommit igång riktigt.
Annika

Malin - Ebbas änglar sa...

TACK söta du för awarden!!
Kul idé med Tilda-kurs! Tildasjukan sprider sig överallt tror jag =)

Kram från mig /Malin ^^,

Marlene sa...

Så roligt med sykurs,och så fina tildor de sydde,det är så kul att kolla runt på olika tildasidor,samma mönster men ingen är den andra lik.Och Tusen Tack för awarden den värmde

Kram Marlene

linéa sa...

Och nu finns det en Award till dig i min blogg.
:-)

Helena sa...

Dina Tilda dockor är helt underbara, kan man få köpa en av dig & vad kostar den i så fall?

Hälsningar Helena

Randi sa...

Vilka underbara skapelser du presenterar! Du är verkligen otroligt kreativ. Blir så imponerad!!!

Jennica... sa...

Hej, har precis hittat hit och tycker mycket om din blogg! Älskar att pyssla, gör mycket egna kort och smycken - däremot har jag aldrig sytt. Men nu har jag fått upp ögonen för Tilda! Och blivit helt kär! :) Du vet inte om det finns någon som håller liknande kurser i Skåne?
// Jennica