onsdag 20 oktober 2010

Hjärtan

Vilket tråkigt väder vi har! Regnigt och trist. Jag har två nätters arbete bakom mig och för att få dygnsrytmen normal igen stiger jag upp efter ca tre timmars sömn...Det är inte så konstigt att man i den här åldern får sömnsvårigheter och blir lite okoncentrerad när man hållit på med skift arbete år efter år, men varför klaga?, jag har själv valt mitt yrke! Jag tycker det är bra att få vara ledig mitt i veckan, sen är det mindre bra att arbeta tex. julaftonskväll till 22:00 som jag gör denna jul...
Nu ska jag sluta gnälla och pigga upp er med några hjärtan jag sydde för nån vecka sen.

När jag syr hjärtan stryker jag först på "limtyg" på avigsidan av tyget innan jag ritar mönstret, jag tycker jag får bättre form på hjärtat så, men ändå blir det kantigt i sömmarna.

Jag gjorde "jo-jos" som jag satte fast på mina hjärtan. Det finns färdiga mallar att köpas med jo-jos i olika storlekar och former, tex. blommor, fjärilar osv. Jag ritar bara en rund ring på tyget i den storlek jag ska ha, en 5 cm jo-jo ska ha en ring på ca 10 cm i diameter, sen viker jag in sömsmånen och syr korta tråckelstygn runt, drar åt och plattar till och där var den jo-jon klar. Har man en färdig mall så får du bara den storleken mallen är, därför använder jag inte en sån.

För att dölja hålet i mitten av jo-jon har jag satt en knapp, eller som här, en blomma.

Det är bara att låta sin egen fantasi flöda och sy hjärtan i olika storlekar och färger...

Till sist sydde jag fast en ring att hänga upp hjärtat i, på det sättet får man ta så långt band man vill ha än att ha det färdigt fastsytt i hjärtat.

Jag ska sy flera hjärtan och pröva sätta i en lite doftpåse, det hjärtat tror jag blir en uppskattad gåva att ha med sig till nån vän...

28 kommentarer:

jeanette sa...

Vackra hjärtan! Ha en skön dag i det ruskiga vädret!

Lisbet sa...

Så vackra hjärtan!
Inspirerande är du, alla gånger :)
Ha en fin onsdag!

Unknown sa...

So beautiful!!
Regards from Spain
Esmeralda

http://mijardindetelas.blogspot.com/

Marlene sa...

Jättefina hjärtan!!!!


Ha en bra dag!!
/Marlene

☼ Carolina ☼ sa...

nice!
from Chile
c@

Saskia ♥ Stipje ♥ sa...

I love them.
verry verry Beautiful

Maria sa...

Jättefina hjärtan!
Det är väl inte så lätt att jobba oregelbundna tider, kan jag tänka mig. Det positiva är väl att du har lediga dagar emellanåt.
Ha det hjärte-gott!
Maria

umulie sa...

Og alle hjerter gleder seg! Tusen takk for post i dag!

Anonym sa...

Jamen nö ååter ha dö fått e så "hjärtlit"Haade i rusket.

Lappeklipp sa...

Alla dina hjärtan är otroligt vackra och varenda ett kommer att bli uppskattat, tro mej!!!!
Njut av dina lediga stunder trots dystert väder.
Karmelikram

Malin sa...

Vilka söta hjärtan. Måste försöka mej på att göra en jo-jo, de ser så fina ut. Visst är det tråkigt med regnväder, men då behöver man inte ha dåligt samvete för att man sitter inne och syr. Det tycker jag är bra någon gång då och då.

Nette Cecilia sa...

Hjärtat på rätta stället heter det ju ,det har du nog lyckats med,jättefint,det är inte bara du som (gnäller) idag här här en till men det är så när man känner att kroppen inte riktigt orkar med på oss tjejer,kram Nette

Creative Momone sa...

Fina hjärtan, varje hjärta har sin speciella charm.

H.T. sa...

Hearts really touching...Purely beautiful in colours and expression,also shapes.I like them very much,but to tell the truth-I-personally have not made even one and I do not know why.I have been thinking of making so 'rosy' one and someday I will make it and will show it to You:-)
Love these fabrics flowers with the button inside:-)
Sending my Best Regards-I still invite You to visit my new blog - http://tildas-verden.blogspot.com
-HalinaDK-/former:psiankaDK/

eveljosie sa...

Jättesöta! ;D

Cláudia sa...

lindo ...bjs :)

Janne i Fagerlia sa...

Aåååååå, disse var nydelige. Fikk øyeblikkelig lyst til å sy selv.

Amigurumiwoman sa...

Så otroligt fina hjärtan.

Nettan sa...

Visst är det roligt att sy hjärtan...du har sytt jättefina hjärtan..jag ska också sy lite hjärtan till julmarknaderna...blev sugen på det nu när jag sett dina hjärtan!!

Ha en bra dag! =)

Nettan

Elzie sa...

Vilka fina hjärtan. Jadu, här är en till som jobbar julaftonskvällen, fast "bara" till 21.15!! Såna dagar ångrar man att man valt det här yrket!

Ja, nog hade jag hellre valt regn än det eländiga väder vi har här nu. Snö och kyla. Brrr! Det är alldeles för tidigt att få det i mitten på oktober.

Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

anke sa...

Deine Herzen sind soooooo.... wunderschön geworden, großes Kompliment!!!

Liebe Grüße von
anke

Nahtfein sa...

Dein Blog ist toll und du machst wunderschöne Sachen.
Deine neuen Herzen gefallen mir sehr gut.
LG chrissie

annika sa...

Superfina hjärtan som du har sytt. Det är kul att sy dem för det går ganska fort att bli klar. Kul men jo-jon på.
Ha en mysig helg

Kram
annika

Anima ( iss-ola) sa...

wow, fantastyczne :)

Ida sa...

har du någon mall eller har du ritat själv? letar febrilt efter en mall åt morsan utan att lyckas

Pysslan sa...

Så fantastiskt vackra saker du gör. Jag undrar vad du fyller dina hjärtan med, dom är så jämna och fina. Ser fram mot att följa din blogg. Hälsningar Ingela

Pysslan sa...

Så fantastiskt vackra saker du gör. Jag undrar vad du fyller dina hjärtan med, dom är så jämna och fina. Ser fram mot att följa din blogg. Hälsningar Ingela

Pysslan sa...

Så fantastiskt vackra saker du gör. Jag undrar vad du fyller dina hjärtan med, dom är så jämna och fina. Ser fram mot att följa din blogg. Hälsningar Ingela