söndag 30 oktober 2011

Julenisse

Nu har vi vintertid och en av mina rosor blommar ännu i rabatten. Läste i tidningen att vi kommer att få en varm november i år. Jag har ändå fått vinterdäck på min bil för snön kan vräka ner när man minst anar det eller bli blixthalka nån morgon när man far till arbetet och då är det bra att ha färdigt vinterdäcken på.

Julen närmar sig med stormsteg, affärerna har börjat plocka fram julpynt och julgodis och jag har sytt en jultomte åt mig till jul. "Julenisse" är ur den senaste boken " Tildas Juleverksted " av Tone Finnanger. Tomten blev 86 cm lång.

12 cm långt tjockt skägg har den. Det vackra bandet med fåglarna kom med dom nya Tilda produkterna som kom ut nu i höst i samband med boken/häftet. De nya tygerna är som vanligt jättefina, både vad det gäller färger och mönster.

Förutom tomtar och änglar finns också en hare i boken. Det är bara huvudet av haren som sticker upp ur tomtesäcken här men det finns mönster på en hare med vingar också i boken.

Snörningen på stövlarna är enkelt sytt med "franska knutar" med ett längre stygn emellan av DMC-garn.

Den här tomten har jag sytt i Tilda-tyger, det med prickar är nytt men det röd/vit randiga är från en serie som kom i fjol. Jag har sett på olika bloggar de som sytt den här nya tomten i grått , brunt, beige, helt i rött osv. Jag har planer på att sy en till men i linne eller ylletyg i gråa toner, vi får se om jag hinner med det...

...just nu har jag på gång ett helt gäng med änglar, tomtar och julmöss, trodde inte jag skulle orka med nån "julverkstad" i år, men hoppas jag hinner få nåt klart av allt jag har planerat.
Nu får tomten bara sitta och vänta på julen, jag ska arbeta kvällskift men innan dess ska jag försöka sy ihop några möss...Ha det så bra!

21 kommentarer:

erdbeerdiamant sa...

I am in looooooooooove with your Julenisse!!! :)))
I didn't sew mine yet. But know I want to - immediately *g*

Vardag och flärd sa...

Vilken otroligt fin tomte! Du pysslar så mycket fint, önskar jag hade mer tid att pyssla, håller fortfarande på med min trädgårds-tilda, blir kanske klar till nästa vår.
Kram Eva

trädgårdsdrömmar sa...

Så fin Tildetomten blev.har tittat på dom där i katalogen och har sån lust att göra någon.När jag nu ser din blir jag ännu mer sugen.Ha det gott.

Malin sa...

Åhh vilken superfin tomte!

Rose Garden Malevik sa...

hehe,,,,,de var en fiiiiiiin julenisse :)
å missa nu inte.....

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter....
De e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN :)
Håkan

annika sa...

Du hinner med en hel del tycker jag. Han är så fin den Nissen.
Visst är det skönt att det inte är så kallt ännu. Här blommar också rosorna.

Kram
annika

Lyckoslanten sa...

Så flitig du är! Fin Nisse! Jag är inte mogen för julpyssel ännu, men kanske man blir när det närmar sig advent!
Hoppas verkligen på en varm november! Gillar inte långa vintrar! Ha det så gott! ♥

Camillas virkhörna sa...

Helt underbar :)

Satu Pysselblogg ! sa...

Riktigt fin Julenisse! Har också börjat med lite tomtar! Gäller å vara ute i god tid!
Kram Satu

Janne i Fagerlia sa...

Oi, 86 cm. lang, det var ikke noen liten nisse. Lekker ble den også med den lille harepusen i lommen.

Annelis hantverk sa...

Jättefin, lång och ståtlig tomte!
Ha det bra!

Rut och Signe sa...

Syr en hel del själv och har provat dockmodeller också. Dina är juvliga! Ska nog köpa Tildemönster igen och börja sy lite till min butik. Har anslutit mig till din blogg som är fin.

Kram Marie

Gugis Pärlor sa...

Jag har sneglat länge på en likadan nisse! Oh, vad den är fin men så är du ju också så duktig på att sy!

Kram Gugi

kata_tildasfarm sa...

The first Xmas doll this year? So funny with the bunny in the bag. :) You always make beautiful details.

Hantverkarglädje sa...

Nej vad härlig julnisse med randiga byxor. Ja du har kommit igång med nissar. Det har även jag men mina blir tovade. Ha det så gott.

eva sa...

Åh, den är helt underbar, din Julenisse! Härlig och man blir glad när man ser den.
Kramisar

Nancy Lee sa...

I am waiting somewhat patiently for this book to arrive. I love this little guy in particular. As usual, your creation is just perfect. Lovely job!

Nette Cecilia sa...

Det är nog långe man det där ,som jag nämnde på min blogg svårt att få med hela på bilden ,nu ska vi börja sätta upp julgardiner på jobbet,så ha det så bra ,nette

Umm-Yara sa...

Jättefin nisse! Man kommer riktigt i stämning - synd att det är drygt 1 månad kvar! Kram från oss!

Anonym sa...

Oj så fint nisse <3

Анастасия Ковтонюк sa...

Hello from Russia! Oh, it's very wonderful BIG Santa! )) I so like it!