torsdag 12 april 2012

Picknick i Kvarken

När det var Finn-Quilt-dagarna här i Vasa , sista helgen i mars, skulle vi medlemmar i varje gille göra ett arbete i temat "Hav" och "Energi". När man tänker på hav, så blir det såklart i blått men jag gjorde mitt i svart, vitt och lite rött, något udda färger i samband med hav. Jag ska förklara varför. På utsidan av vårt hus finns ett konstverk i metall som en ( numera avliden) gemensam bekant till min och min mans familj har gjort. Detta är fast gjutet i tak och vägg och gjort 1974, det året då jag och "Herr Käranån" började gå "hand i hand"...

Såhär ser originalet ut till mitt täcke. Där finns solen, fyrar, alla dessa öar vi har Kvarken, Vasabåtarna som gick över till Sverige, fritidsbåtar, kustnära fiske, abborre och gädda, sjögräs och nere i hörnet ett kors för alla som omkommit på sjön. Jag har i många år tänkt att göra ett täcke av detta och nu kom tillfället för att få det gjort.

Här hänger det, skrynkligt blev det på vägen till utställningen, men jag är nöjd med resultatet. Det började med att jag tejpade ihop 2 tapetvåder, "Herr Käranån" stod och tryckte tapeterna mot konstverket och jag på andra sidan och ritade av. Sen ritade jag om mönstret igen för att få raka linjer osv. Jag ritade av alla delarna på vlisofix-papper och för att få delarna på rätt plats var jag tvungen att rita av mönstret igen på ett tunt papper så jag kunde se exakt var alla delar skulle vara. Jag hade täcket på golvet för att kunna arbeta med det utspänt hela tiden när jag strök fast de svarta delarna.

Jag vill använda mina saker jag gör, inte bara stoppa undan dom i ett skåp där dom inte syns. Jag bestämde att täcket ska vi ha som picknick-täcke i vår Chrysler -61 och nu förstår ni också varför jag valde just dessa färger. Vitt för färgen på bilen, svart för läderklädseln in i bilen och...

...den röda kanten runt täcket för de röda ringarna på däcken.

Jag har sytt fast delarna med langettstygn och sen quiltat på maskin runt alla konturer. Det var svårt att få täcket vinkelrätt i hörnen så lite snett är det, men det sitter man ju inte och tittar på när man har picknick.

De som känner mig blev förvånade när de såg att detta var mitt täcke och undrade vart alla pasellfärger har tagit vägen... men en riktig muskelbil kräver något extra...

Muskler, hästkrafter i detta fall, kräver energi och med dagens bensinpriser är denna bil ingen bil som man kör mellan hemmet och arbetet utan bara en "glidare" som man kör med en varm sommarkväll med rutorna nere, bra musik och bara njuter.

Jag har ännu inte hittat nån bra picknick korg till bilen, men jag har ju ett täcke för en "Picknick i Kvarken"

15 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Men käranån vilket underbart täcke och så mycket jobb du lagt ned för användning i det gröna! Men förstår dig att det var läckert till den fantastiska glidar bilen. Njut kan du verkligen göra av alla de ting du visar.
Ha fina dagar!

Äventyret framtiden sa...

Urtjusigt och välgjort!

Karin

Nette Cecilia sa...

Så vackert o välgjort tur att du gav en förklaring till det hela ,kram Nette

Lyckoslanten sa...

Nu hänger hakan nere ännu efter en lång stund och jag är alldeles imponerad över täcke, dess användning och tankarna bakom, färgmatchning, plus miljön du har fotograferat i! ♥

Jill sa...

Men söta öde, vilket jobb! Guudse va bra du är. Jag lyfter på hatten för dig med detta mästerverk. Det är något alldeles extra! Det är makalöst, enastående konstverk som inte kan mätas med något annat! Eftersom det finns speciella Vöråtäcke kan du väl göra ett Sundomtäcke? Kram/Jill

Hantverkarglädje sa...

Men vilket täcke, alltsåååå. Kan bara inte begripa hur du alls "jöotas" använda det alls. det är ju det som brukar vara problemet när man gör något lite häftigare saker. Kan inte säga annat än: du kan du minsann.

Vardag och flärd sa...

Vilken vacker bil! Och täcket är fantastiskt vackert, du är så duktig! Tror nog att du kan sy en picknickkorg som passar till bilen och täcket.
Kram Eva

Så Vitt Jag Vet sa...

Helt fantastiskt vackert är ditt picniktäcke.. O oooo vilket "dollargrin".. Den blänker så man kan spegla sej i den.. Imponerande kombination!
Kraam
Sanne

Birgitta sa...

Vilket läckert täcke. Där sitter ni fint på picknicken.
Kram Birgitta

Peziperli sa...

It´s wonderful! A great work!

Petra

Elzie sa...

Du milde vilket vackert täcke. Du är så duktig. Tänk om man hade tålamod nog att sitta och sy ett sånt!!
Fin bil har ni också. Förstår att ni vill iväg med den på picknick! Klart man ska använda sakerna man gör, annars är det ingen glädje med dom.
Ha en fin helg.
Kram Elzie

PS! Tror inte alls du är så hemsk mot växterna som du säger, haha.

artes e arteirices sa...

amo seus trabalhos e pra variar esse ficou maravilhoso...

Parabens.. você é inspiração para mim...

Lycka är ~ Onnea on sa...

ooooh wauuu så snyggt!! det är nog nåt av de finaste man sett och passar perfekt till en så snygg bil.
Kan förstå att konstverket inspirerade dig till att sy nåt så fint.
~marita~

Anonym sa...

Din blogg är ett nöje, att gå in på.
Hur hinner du med alla projekt?
Det här senaste täcket är nånting alldeles extra. Det var fint upphängt på utställningen. Helt mitt i prick med allt som hör Kvarken till.
Tack!

Anonym sa...

WOW! Bilen! I en precis likadan åkte jag i som ung flicka.Jag sällskapade då med en finlandssvensk kille, H.Forsblom. Jag tror att han har den kvar.

Täcket är också läckert förstås! som mycket annat här.